27.7.2011
No niin - olen luvannut itselleni ja ohjaajille toimittaa kokonaisuuden kommenteille elokuun alussa eli ensi viikon maanantaina. Tätä kohti olen kulkenut koko kesän. On tunnustettava, että urakka on ollut isompi, kuin arvasinkaan ja edelleen on joitain asioita, jotka vielä katson. Kokonaisuus on kuitenkin kasassa...johtopäätöksiä en kirjoittanut (koska asiat voivat vielä
muuttua!), mutta tiivistelmän luonnostelin, jotta "juju" olisi helposti löydettävissä. Yleensä kyllä pärjää aika pitkälle, kun katsoo sisällysluettelon, lähteet ja lukujen rakenteen - pääsee kärryille miten tarinaa juoksutetaan..
Työmäärä ei minua yleensäkään hirvitä, mutta epävarmuus siitä, käytänkö rajallisen ajan johonkin turhanaikaiseen samalla, kun jotain olennaista jään huomaamatta, se on se ydinkysymys! Luulen, että tämän epävarmuuden sietäminen on osa tätä prosessia ja toisaalta olen kyllä muodostanut jo melkoisen riippuvuus- ja kiintymyssuhteen tähän luonnokseen - mitä milloinkin teen ajattelen tehdessäni että näin täytyy nyt vaan tehdä..Ratkon tilanteet "kaksistaan luonnoksen kanssa".
Ajattelen, että sellainen kokonaisuus, jossa näkyy tekijän heikkoudet mutta jossa on riittävästi vahtuuksia heikkousten kompensointiin on lienee varsin rehellinen ja realistinen tavoite. Aina kai ne kaikki työt on tekijöiden näköisiä - ja pitääkin olla.
Niin - olen nyt setvinyt ja kuvannut sitä miten yhteisötasolla toimintaympäristön ja yhteisön muutokset heijastuvat toiminnallisina muutos- ja osaamisenkehittämisen paineina ja toiminnan muutos purkautuu osin saavutettavuuden ja tilallisuuden muutokseksi - ja muuttaa jälleen toimintaympäristöä..joka tuottaa toimijoille muutospaineita, jotka johtaa ....osaamisen kehittämisen tarpeisiin ja muutokseen toiminnassa jolla on tilaulottuvuus jne.
Ojattelen että "tietoyhteiskuntaistuminen" saavutettavuuden kautta on itseasiassa osa "alue- ja maankäyttöpolitiikkaa". Ajattelen myös - näin rempseästi ja mutkatsuoriksi esittäen - että samoin kuin eliöt olosuhteiden käydessä tukalaksi hakeutuvat suotuisammille alueille, muuttuvat tai muuttavat ympäristöä, myös toiminnot voivat hakeutua suotuisammille - tai suotuisammiksi olettamilleen - alueille . Erään sorttista evoluutiota. Ympäristön muutos kuitenkin voi muuttaa niin eliöitä kuin toimintojakin. Kansalaisyhteiskunta on omalla tavallaan virtojen tilan ankkuri. Jos ankkuri nostetaan voimme joutua kerrassaan tuuliajolle - ehkä.
No nämä t3 lähiyhteisöt eivät ole tehneet tai suunnittele tekevänsä mitään vallan merkillistä mutta selkeästi tämä uusi tilallinen ulottuvuus heijastuu toiminnallisuuksiin. Toiminnallisen tilan ulottuvuudet levitäytyvät toisiaan täydentäen itse asiassa yhteisöjen sisällä -> virtuaalinen, sosiaalinen ja spatiaalinen kaikki kolme keitoutuvat toisiinsa. /ski
15.5.2011
Pyöritän "rubikinkuutiota" = raporttiluonnosta ja ymmärrän, että niin kauan kun yhden sivun = luvun remontointi pistää muut sivut myllerrykseen, hommaa on jatkettava! Ymmärrän myös että luvuista etääntyy yllättävän nopeasti ja sisältöjä katsoo ihmeissään "minkä takia tämä
Jos ei vaan anna periksi niin ennemmin tai myöhemmin "order out of chaos" on muistaakseni Prigogine luvannut ja hän on sen verran asioihin perehtynyt, että uskallan luottaa. / ski
14.5.2011
Opintovapaa on päättymässä ja vedän kasaan kokonaisuutta. Tapasin eilen ohjaajani ja huojennuksekseni ymmärsin, että tähänastiset "pihvit" toiminnallisen tilan rakenteesta, rakentumisesta ja strategioista hyvin perusteltuina kyllä riittää. Voin jättää huteralta tuntuvan oppivan alueen erillisenä teemana pois raportista ja vain viitata siihen siltä osin kuin toiminnallinen tila
Haluan, että jokaisessa pääluvussa on joku viesti - joku kestävä, perusteltu ja empiriasta nostettu uusi näkökulma. Toiminnallisen tilan osalta asia on kunnossa, strtegisten valintojen osalta samoin..uskon että toiminnallisen tilan vaikutus sosiaaliseen pääomaan on myös ok..joskin raportointi vielä keskeneräinen.
Nyt haluan kuitenkin vielä remontoida tietoyhteiskuntavalmiuksien vahvistamista tarkaselevan luvun tulokulmaa - asia on alkanut askarruttamaan. Olen tarkastellut t3:n avulla kolmen toimijatason käsityksiä oppimisen subjektista, kohteesta, motiivista ja mentelmästä - olen ajatellut että puhuisin t3 hankkeesta, mutta luulen että haluankin puhua tämän aineiston avulla vähän isommasta teemasta
Haluan sanoa, että oppimisen ja kehittämisen orjentaatio ei riipu kehityshankkeen orjentaatiosta eikä se riipu oppijoista vaan se riippuu molemmista! Kumpikaan ei yksin määrittele sitä miten tietoyhteiskuntaa vahvistetaan mutta kumpikaan ei ole asian suhteen neutraali. Roivas ja Mäkinen omissa väitöskirjoissaan ottavat kantaa tietoyhteiskuntahankeisiin ja siihen, että ne ovat helposti teknologiadeterministisiä ja kansalaiset nähdään hallintoalamaisina tai kuluttajina pikemminkin kuin osallistuvina. No: voi olla näin.
Itse olen nyt pohtimassa vakavasti sitä, että ehkä olenanista ei olekaan yksin se miten kehittäjä maailman hahmottaa vaan myös se miten kehityksen "kohde" sen hahmottaa! = miten he hahmottavat oman tilanteensa tietoyhteiskuntaistuvassa todellisuudessa! Tämä voi tuntua vähän ylhäältä alas päsmäröinniltä ja ylimieliseltäkin (en tarkoita!) mutta kävin haastattelut läpi ja poimin perususkomukset (myytit / tabut). Kävin läpi ne itsestään selvinä esitetyt lähtökohdat jotka yhteisöt esittivät viestintävalmiuksien vahvistamiselle ja ...ne ovat kyllä aika yksisuuntaisia = on olemassa vääjäämätön kehityssuunta jonka suuntaisesti on kuljettava!
Mietin kovasti tätä jännitettä toisaalta oppijan/oppivan tiedonintressin ja motiivin ja sitten kehittäjän kehittämisotteen välillä. Tietoyhteiskuntaistumiseen liittyen monet peruskäsitykset ovat humpsahtaneet niin vahvasti viimeisenkin kulkijan tajuntaan että sen kyseenalaistaminen ei oikein ole enää edes mahdollista. - haluan tuoda tämän näkyväksi. Voi olla että asiat tuleekin nähdä samansuuntaisesti mutta jotain hätkähdyttävää tässä silti olin tunnistavinani.
On jotenkin jännittävää jos kehittäjä kannustaa uudistamiseen, keilemiseen, vapautumiseen - ja vastapuolella ajatuksena on lähinnä sopeutua, selviytyä, mukautua ja olla yksi joukosta. No - joskushan tämä on toisinkin päin, esim. nuoret haluavat kokeilla, vapautua ja "opet" mukauttaa, sopeuttaa yms. Tilanne ei ole mustavalkoinen suuntaan eikä toiseen mutta jotenkin kehittämishankkeita tarkasteltaessa on jäänyt huomaamatta se. että itseasiassa iso osa kokee että fiksuinta on vaan oppia uimaan virran suunnassa ..mahdollisimman nopeasti, helposti ja halvalla niin että pysyy pinnalla.
Varmuuden vuoksi vielä muistutan ettei ole näin yksiviivaista mutta tätä ei voi jättää huomiotta! Nämä yhteiskuntaan uppoutuneet perususkomukset ovat valtavan vahvoja ja katsoisin, että tunnistamattomina takuuvarmasti määrittelevät sen miten toiminnan vaihtoehdot nähdään. - toisaalta kyllä saa toimia myös uskomusten suuntaisesti .. / ski
26.4.2011
Joskus alakoulussa, kun kasvatti hiuksia, oli jossain vaiheessa ihan varma, että hiusten kasvu on pysähtynyt. Aluksi hiukset kasvoi tosi nopeasti, mutta olkapäiden kohdalla kasvu tyssäsi - ainakin siltä vaikutti. Laajan tutkimusraportin kanssa on sama juttu - > aluksi tuntuu
että tämähän syntyy ihan lennossa ja sitten jossain sivun kaksisataa jne. kohdalla tuntuu, että eikö tämä ikinä ole kuosissa. Kasvattava tunne!
Olen tehnyt töitä ja saanut olevinaan jotain kasaankin. Mietin taannoin tätä kehittämiseen johtavaa jännitettä ja ristiriitaa, joka ajaa oppimaan ja muuttamaan. Pohdin, onko paine aina ympäristön ja järjestelmän välillä vai voisiko se olla vision ja nykytilan välillä...no toki voi ja pitäähän tämä tietääkkin -> itseasiassa Freire puhuu "koettelemattomista mahdollisuuksista"! Tämä on siltä osin visiota rikastava käsite, että tähän liittyy Freiren ajatus siitä, että pääsemme näihin koettelemattomiin mahdollisuuksiin käsiksi kun hahmotamme todellisuuden kriittisesti (kriittinen reflektio). On siis ymmärrettävä se laajempi kokonaisuus joka määrittelee nykyiset olosuhteet (tässä mieleen tulee tämä Castellsin/Anttiroikon kuva). Tämä tiedostaminen ja sitä kautta löytyvät koettelemattomat mahdollisuudet on tärkeää etenkin tietoytheiskuntavalmiuksia vahvistettaessa. Muutoin voi käydä niin, että "tavallaan vaan kopioidaan virtojen tilan toiminnan mallit arjen elämismaailmaan". -> ja tämähän tapahtuu "pytämättäkin".
Olen aikaisemmin "virtojen tilan" yhteydessä ajautunut pohtimaan julkisuuden ja todellisuuden sanoitamisen merkitystä. Tästä on löytynyt paljon mielenkiintoista luettavaa ja mieleeni tulee muun muassa viittaus "narratiivisesta käänteestä", jolla kyllä viitattiin tutkimuksiin mutta joka tapauksessa -> ilahduin, kun löysin kuin löysinkin "kehollisen käänteen"
"Kehollinen käänne" tulee nätisti kaveriksi paikkaan juurtuneideille lähiyhteisöille. Itseasiassa ihminen katselee todellisuutta aina "täältä" ja jostain käsin. Ei "tuolta" eikä mistään paikattomasta, ajattomasta tai olemattomasta positiosta käsin. Näin tämä "kehollien käänne" joka tarkastelee tietoakin paikasta ja paikan olosuhteista käsin, on erittäin tervetullut!
Luin myös paikan kriittisestä pedagogiikasta - näin ymmärrän että löydän teoreettisen taustan t3-hankkeen "paikanpäälle" tulemiselle. Asia on merkityksellinen muutoinkin.
Olen työskennellyt näiden viiden yhteisön talkoo-osallistujien haastatteluiden parissa. Joudun pohtimaa onko tietoyhteiskunta sittenkin vain tietoyhteiskunta ;(. Näyttäisi siltä että yhteisöllisyys, vahvat sidokset, sosiaalinen pääoma rakentuu tuntemisen ei tietämisen varaan - lienee kaikille ollutkin itsestään selvää. No - nyt tämän tuntemisen ja tietämisen väliin jää vielä "vaihettumisvyöhyke" joka on sinällään kiinnostava ja tietäminen voi toisaalta johtaa tuntemiseen. Olen pohtinut tuntea -sanaa ja ymmärrän että se itseasiassa sisältää "kehollisen" -ulottuvuuden ja paikan sensuaalis-emotianaalisen ja sosiaalis-kulttuurisen (Karjalainen 1997) ulottuvuudet. Tietäminen voi vain välillisesti (esim. jokin kuva lapsuuden maisemista) tuottaa näitä mielikuvia..
On myös jänniä ristiriitoja, joista yksi liittyy "helppouteen". Asiat halutaan tehdä helpoiksi mutta itse asiassa aktiivisen toiminnan ei haastatteluiden pohjalta halutakaan/pidäkkään olla helppoa - juju on juuri tämä, että otamme ison riskin ja sijoitamme sekä aikaamme että mainettamme luottaen siihen, että saamme vastakaikua a) ainakin ydinryhmältä (niilta toisilta jotka ottivat saman riskin) ja b) välillisesti laajemmalta ympäristöltä (muuttaessamme sitä itsellemme mieluisampaan suuntaan) - luottamus rakentuu tämän riskinoton pohjalle ja riskin suuruus on suhteessa panokseen! Ei siis helppoa! No monia asioita on vielä työn alla..
- En ole enää aikoihin ottanut mitään uusia avuaksia!!! Kasaan olemassa olevista kokonaisuutta mutta nostan tässä blogissa esille kulloinkin inspiroivimpia yksityiskohtia. /ski
19.4.2011
Kuka muistaa vielä jouston-käsitteen? - miten se tulikaan mieleeni? Ymmärsin, että saavutettavuudessa ja toiminnallisessa tilassa (joka aikanaan perustui siihen, että voimme olla samaan aikaan vain yhdessä paikassa) etäisyys on yksi "rajoite ja vastus", joka
liikennejärjestelyiden ja 24/7-maailman myötä vähän "hölleni" . No - tämä X-akseli on saanut kaverikseen uuden Y-akselin, joka voi olla sitten tämä viestintävalmius -> näin on kaksi rajoitetta kahteen "jakelukanavaan tai tilaan" (siis fyysiseen ja sähköiseen) jotka voivat olla suhteessa toisiinsa täydentäviä / korvaavia ..ja nyt tulee joustot (!)..jotka siis voivat olla joko ali/normaali/ylijoustava!! Jes! - merkillistä miten ihminen vääntää maailmaan selityksen niistä itselle läheisistä aineksista - vaikka väkisin - minulle näköjään vaati tämän jouston -kasitteen kaivamisen sieltä alitajunnan pölyttyneestä kellarista.
Joustot olivat minun "lemppareita" aikanaan sekä kansantaloudessa että markkinoinnissa ja pitkän, pitkän ajan jälkeen ne pulpahtivat tietoisuuteeni. Innostusta on mutta onko malttia viedä eteenpäin? No - olen jo lukuisia kertoja huomannut että tuppaan innostumaan asoista, joista moni muu on innostunut vuosia sitten mutta..siitä viis. Pääasia, että itse kokee ajoittain ymmärtävänsä jotain - ylensä myös (onneksi) alkuinostuksen haihduttua osaan suhtautua näihin päähänpälkähdyksiin kriittisemmin.. / ski ps. hyvää pääsiäistä!!
4.4.2011
Yritystä on - toivotaan, että edes hiukan myös ymmärrystä. Tapasin viime viikolla ohjaajaa ja, niin kuin ennenkin, jotkin minun selittelyryöpyn sekaan asetetut kysymykset: "..siis kuvaat tätä sanoaksesi mitä..? tämä siis liittyy ...mihin? ja tämä perustuu?? avasivat ajatteluni aukkopaikat
välttämättömiksi työtehtäviksi: kutakuinkin saman tien ymmärsin mm., että en voi katsoa yhteisöjen kokemia "jännitteitä" pelkästään tarkastelemalla yhteisöjä kokonaisuutena - > miten ihmeessä kuvittelen tuottavani johdonmukaisesti vaihtoehtoisia strategioita jollen tarkastele myöskin lähtötilanteita erikseen! Tätä siis ei tarvinnut minulle erikseenja suoraan sanoa - ymmärsin sen, kun kuuntelin omaa hortoilevaa selittelyäni. Kiivaasti kävin läpi litterointejani ja luokitteluitani, jotka onneksi olin tehnyt yhteisökohtaisesti mutta vetänyt sitten lopuksi kasaan...alkuviikon rakentelin sitten sellaista lähestymistä jossa voin läpinäkyvästi kuvata asoiden välisiä yhteyksiä. Vasta asioiden ääneen puhuminen tuo minulle näkyviin "heikot lenkit". Kirjoittaminen auttaa kokoamaan sitä mikä on suht vahvaa mutta ei paljasta aukkopaikkoja - puhuminen ja erityisesti valmistautumaton puhe paljastaa heikot kohdat. Samalla mietin miten paljon on niitä aukkokohtia joita en ole vielä huomannut - ymmättän
että paljon.
Olen lukenut Castellsia - olisi ehkä pitänyt lukea jo aikaisemminkin mutta toisaalta luulen että nyt oli sittenkin hyvä hetki. Kuvittelen käsittäväni aikaisempaa paremmin tämän "virtojen tilan ja paikkaan juurtuneen arjen" jännitteen. Tämä osui ja upposi erityisesti koska olen "pohjiksi" kuunnellut muissa yhteyksissä aika purevaa kritiikkiä kaiken läpäisevästä markkinauskosta - näin nätisti ilmaistuna. Samaan syssyyn olen katsellut Debordin Spektaakkelin yhteiskuntaa ja hiukan hätkähtänyt sitä, että olemmeko nyt suin päin syöksymässä kaikki ja työntämässä toisiammekin "kuva- ja tekstitodellisuuteen" jossa toden kuvaus on totta toden asemesta: Kenen ehdoilla? Tämä on tärkeä näkökulma koska kuulemma osallisuuden hallinnollinen diskurssi ja aktionistinen diskurssi suhtautuvat julkisuuteen toisin ja julkisuus tuntuu olevan hyvin keskeinen toiminan tila ja toimija(kin)..mutta mitenkäs jos se on näin "korruptoitunut" kuin Debord ja moni muu tuntuu muistuttavan..??
No - esitin taas asian vähän lennokkaasti: kaikki löytää paikkansa ja asettuu kohtuullisiin mittasuhteisiin. Kaiken tämän kummallisuuden keskellä muistan, että tiedostaminen on oppimisen ja kehittämisen taustalla keskeistä. Olen pohtinut ,että esim. Engeströmin ekspansiivisessa oppimisessa oppiminen lähtee olemassa olevien ristiriitojen tunnistamisesta - mutta entäpäs jos on visionääri ja näkee jännitteen nykyisen ja tulevan mahdollisuuksien välissä - ilman olemassa olevaa ristiriitaa. Yhteisöissä on myös tulevaisuussuuntautuneita toimijoita - ja entäpäs jos ei haluakaan tiedostaa eikä muuttaa omaa asemaansa vaan haluaa mukautua ja sopeutua - inegroitua..(onko tämä sitä mitä Freire sanoisi riistäjän sisäistämiseksi tms. ) tätäkin on..no niin. Luen - kirjoita - karsin ja siirtelen asoita. Otan myös yhteisöjen talkoo-osallistujien haastattelut käsittelyyn. Olen luvannut itselleni että käytän niihin reilummin aikaa. Irroitan tästä lue-mieti-kirjoita -rutiinista kunnon pätkän tässä lähiaikoina.
Nautin mahdollisuudesta innostua ja samalla vähän nolona ymmärrän että huomattava osa asoista joista innostun löytyy kirjoista joitka moni on lukenut jo paljon ennen minua..eli osin "menneen talven lumia" siitäkin huolimatta aika etuoikeutettua./ ski
27.3.2011
Takana ensimmäinen viikko tutkimusvapaata ja varsin intensiivistä työskentelyä. Olen kovasti mielissäni "Hyvien ihmisten maa - auttaminen kilpailukyky-yhteiskunnassa" raportista. Anne Birgitta Pessi on tutkinut auttamisen motiiveja ja Antti Kouvo määrällisen tutkimuksen avulla yhdistysten "sateentekijävaikutuksia".
T3 yhteisöt kertovat lähes kautta linjan motiivikseen toiminnan avaamisen ulospäin. Tämä on yksi keskeisistä syistä t3-osallistumiselle. Kovasti aluksi pohdin, että joudunko toteamaan että sitova pääoma/vahvat siteet/sisäinen viestintä ei nyt sitten vahvistukkaan ja pitäisikö tämä lukea menetykseksi -> no; Kouvo on laajan aineiston pohjalta selvittänyt ns. laajennettua luottamusta ja luokitellut alueet korkean yhdistysaktiivisuuden ja matalamman yhdistysaktiivisuuden alueisiin. Tämän jälkeen hän on selvittänyt onko järjestöihin kuulumattomien laajennetussa luottamuksessa eroa korkean ja matalan aktiivisuuden alueilla ...ja yllätys yllätys: korkan aktiivisuuden alueella järjestöihin kuulumattomienkin laajennettu luottamus on (jossain määrin) korkeampi kuin matalan järjestöaktiivisuuden alueilla -> sateentekjävaikutusta siis on ....mutta tämä vaikuttaisi edellyttävän heikoilla sidoksilla ulospäin verkottuneita yhteisöjä. Tyypillisillä suljetuilla etujärjestötyyppisillä yhdistyksillä olikin käänteinen sateentekijävaikutus - taitavat siis "kuivattaa" ympäristöään. No: nyt tämän "dynaamisen vuorovaikutuskerroksen" kutominen yhteisöihin tuntuu hyvinkin merkitykselliseltä.
Olen lainannut koko joukon luettavaa - > koitan pakittaa alkuperäislähteille. Ilahdun, kun huomaan että tämä "muokkaako rakenteet ja ympäristö prosesseja ja toimijoiden toimintaedellytyksiä vai rakentuvatko puitteet alhaalta ylöspäin" -pohdinta toistuu monella taholla. Minulle on luontevaa ajatella "sekä-että" On kiinnostavaa tarkastella juuri yhteisöjä ja sitä miten yhteisöt asian kuvaavat.
En tiedä miten muut etenevät tämän tyyppisissä tutkimuksissa ja raportoinneissa. Itse täydennän, poistan, muokkaan, siirrän, luen ja taas täydennän. Koitan pitää kiinni omasta aikataulustani ja siirrän huomion asiakokonaisuudesta seuraavaan asettamani aikataulun mukaan. Koitan välttää sitä, että jäisin yhteen teemaan "jumiin."
No niin - nyt on aikaa joten täytyy puskea eteenpäin. /ski
20.3.2011
Kaksi viikkoa on mennyt täysin perustyön parissa. Olen koittanut ennakkovalmistella ja hoitaa asioita, jotta en tuntisi aivan sietämätöntä syyllisyyttä jäädessäni kahden kuukauden opintovapaalle! Alkavalle opintovapaalle olen hahmotellut työjärjestyksen, jota pyrin
mahdollisimman pitkälle myös noudattamaan! Käytän siis itseeni tarvittaessa resurssivaltaa ja junttaan itseni mekaanisen toimintalogiikan piiriin...
Korvaan ns. toissijaisia lähteitä alkuperäisillä. Ensimmäisenä Castells, sama korjauskierros on tarkoitus tehdä myös strategia -käsitteen, systeemi -käsitteen ja toimintajärjestelmän (joka on jo aika hyvä) osalta. Helpotuksekseni olen huomannut, että en ole ainoa, joka on kiivennyt "klassikkojen" luo tikapuita pitkin väärin päin. Käyttämäni lähtee ovat ollet ihan ok (väitöskirjoja) mutta jotenkin tämä tuntuu tärkeältä etenkin jos ja kun saisin tämän tehtyä ennen kuin joku ulkopuolinen asiasta huomauttaa...minä ainakin huomauttaisin jos lukisin omaa luonnostani!
Olen saamassa otetta viimeisestä jäsentymättömimmästä luvusta, jossa pohdin miten kannattaa ajatella sosiaalista pääomaa ja alueellista oppimista "in the age of instant acccess". Arvelen, että kannattaa katsoa ristiin sitä mitä puhutaan toisaalta sosiaalista pääomasta ja toisaalta tietopääomasta. Samoin kannattaa varmaan katsoa ristiin juurtuneisuutta (embeddednes) ja siirtymistä paikkaperustaisesta saavutettavuudesta toimijaperustaiseen saavutettavuuteen. Ja ehkä lopuksi vielä koko hässäkkää suhteessa mekaaniseen / orgaaniseen / dynaamiseen toiminnan logiikaan.
Arvelen, että edelliset ja monet muut vähän samaa teemaa tarkastelevat näkökulmat (silloittava, sitova pääoma...heikot ja vahvat sidokset) yhdessä haastatteluaineiston kanssa avaavat ainakin lähiyhteisöjen näkökulmaa sosiaaliseen pääomaan ja alueelliseen oppimiseen. / ski
27.2.2011
Esitys Kansalaisyhteiskunnan tutkimus- ja kehityspäivillä oli kannustava ja innostava kokemus. Oli hyödyllistä "puhua läpi" se mitä yrittää saada paperille. Tällä hetkellä työskentelyä leimaa aikaisempaa enemmän karsiminen. Samalla kun muokkaan
rakennetta (pilkoin alkuosaa kahtia) ja lisään erityisesti tähän T3 -caseen liittyen lihaa luiden ympärille, joudun poistamaan asioita, joita joko a) en tarvitse tai b) en ymmärrä itsekkään! No - varmaan tämä on tätä voitaikinan tekoa: Kaulitaan ja käännetää, kaulitaan ja käännetään.
Olen työskennellyt talkoo-osallistujien talkookokemusten parissa. Huomaan mm. että sellaiset osallistujat, jotka hahmottavat asian isona kokonaisuutena, kokevat talkoot toisin, kuin sellaiset, jotka keskittyvät yksittäisiin asioihin. Ensimmäiset puhuvat yleiskuvasta, perusteiden haltuunotosta, uusien näköalojen aukeamisista ja jälkimmäiset konkreettisista tekemisistä ja kantavat ensimmäisiä enemmän huolta siitä, että osaaminen unohtuu yms. No tämä oli vain tällainen yksittäinen juttu.
Jyväskylän reissun jälkeen älysin laittaa yhteisössä oppimisen / yhteisönä oppimisen / yli yhteisön oppimisen sisäkkäisiksi kehiksi -> sain näin kuka oppii, mitä oppii, miksi oppi yms. jutut ripoteltua kehälle niin että mennään tavallaan konkretiasta abstraktimpiin juttuihin jne.
Huomaan karsimisen ja täydentämisen kanssa hakevani tasapainoa riittämättömän ja liiallisen asian käsittelyn suhteen. Selittämällä selittämisen päälle punainen lanka kertakaikkiaan jää "selittelyvyöryn" alle. Toisaalta ykskantainen eteneminen tuottaa irrallisia toteamuksia josta ei rakennu yhtenäistä tarinaa.
Paljon on vielä töitä tehtävänä. Odottelen jo opintovapaata, joka alkaa muutaman viikon päästä /ski
9.2.2011
Laurean kirjasto lupautui tilaamaan (saattaat tosin kuulemma kestää) Harvey J Millerin Cities and Societies in the Age of Instant Access. Perusteellisen selvittelyn jälkeen paljastui ettei kirjaa löydy koko valtakunnasta - pian meillä on Lohjan Laureassa jotain ainutkertaista!!
Raportin rakenne on kokenut kuluneina päivinä varsin isoja muutoksia. Joitain osia on poistunut tai poistumassa, luvut siirtyvät paikoiltaan ja yksi luku on pilkottu kahtia ja palaset täydentyneet muista luvuista siirretyillä osilla.
Havahduin siihen, että yhtälailla kun romaanissa ei voi alkupuolella mainita henkilöitä eikä voidan viitata tapahtumiin, joitka esitellään romaanin loppupuolella - ei tutkimustarportissakaan voi olettaa alkuosassa ymmärrystä näkökulmista jotka varsinaisesti käsitellään vasta myöhemmin.
Raportin kokoajalla on haaste: hän tietää koko ajan "kuka murhasi sisäkön" eikä hahmota, missä huomaaattaan viittaa lukuihin, joita asioita järjestyksessä lukenut ei vielä tunne. Oma ajattelu ei rakennu järjestyksessä edeten vaan muodostaa monitasoisesti risteilevän kokonaisuuden jossa samalla kertaa rakentuvat alku, keskikohta ja loppu. No - rakenteen pyörittely tukee myös oman ajattelun jäsentelyä, joten tämä palapalin pyöritys on osa tutkimuksen tekemistä - uskoisin.
Työnalla on myös talkoo-osallistujien haastattelut. Minulla on siis kehittäjän, yhteisön, ja yksilön näkökulmat...niin kuin on ollut tietysti koko ajan. Olen asian työläyden takia lykännyt tätä yksilön näkökulmaa, mutta nyt siihen olen pikkuhiljaa tarttumassa. /ski
7.2.2011
Olen verrannut raportin kirjoittamista palapelin kokoamiseen ja selvittänyt miten haen kulmapaloja yms. Varovasti olen alkanut pohtia myös sitä mahdollisuutta että olen tuonut mukaan vääriä paloja - jos jotku kohdat ei asetu millään siksi, että mukana on
asiaankuulumattomia juttuja jotka sotkevat ajattelua! Jos hukkaan aikaa ja energiaa yrittämällä sovittaa yhteen yhteensopimattomia näkökulmia!
Kummallista että tosissani törmään tähän vasta nyt?? Olen omasta mielestäni koko ajan ollut kriittinen ja valinnut aina vain olennaisia lähteitä yms. Koitan nyt kokeeksi myös pohtia sitä mitä tapahtuu jos sittenkin ainakin karsin ronskisti ..virtuaalin tilan rakennejuttuja...julkisuusjuttuja...jos ongelma on siinä että olennaisen ja epäolennaisen; keskeisen ja taustoittavan suhde on "vinksallaan". Punainen lanka on paikoin kovin kihara! / ski
5.2.2011
Olen palannut fyysisen paikan ja toiminnan tilan teemaan. Harvey J Miller on tutkinut paikkaperusteisen ja toimija (ihmis) perusteisen saavutettavuuden teemoja ( place-based versus people-based accessibility). Huomaan, että "tietoyhteiskunnassa" läheisyys
(proximity) saa rinnalleen saavutettavuuden (accessibility), jotka täydentävät toisiaan ja kutovat yhteen fyysisen paikan ja virtuaalisen toiminnan tilan - tai eivät kudo -> tästä ollaan hiukan erimielisiä.
Kun edellisen kudelman ajatukseen lisätään yhteisön toimintaa jäsentävät tekninen, orgaaninen ja dynaaminen taso (Ståhle) ja oppimisen tarkastelusta adaptiivinen (samanlainen asiantuntijuus + helppo tiedonsiirto) ja generatiivinen oppiminen (erilainen asiantunemus + vaikeampi tiedonsiirto) on helpohko oivaltaa miten yhteisöjen strategiset valinnat tietoyhteiskunnassa liittyvät 1)sosiaaliseen pääomaan (= yhteisön "sisäkehä" ja adaptiivinen oppiminen ja 2) alueelliseen (vai verkostoissa?) oppimiseen(= ulkokehä ja generetiivinen oppiminen..Siis; näin väljästi ajatellen ;)
No - maantieteessä puhutaan vähän hassustikin maantiettllisestä mielikuvituksesta (geographical imagintion) - > se miten toiminnallisen tila kuvitellaan ja millaiseksi sen mahdollisuudet ja uhkat pitkällä aikavälillä kuvitellaan, vaikuttaa siihen mitä valintoja tehdään, joka taas vaikuttaa siihen millaiseksi todellisuus muodostuu (ehkä).
Ajattelen, että kuuntelemalla tulevaisuuteen suuntautunutta tulevaisuustietoista yhteisöä on mahdollista ymmärtää ja selittää millaiseksi toiminnantila on jäsentymässä ja miten toiminantilan eri "kerrokset" toisaalta kehittyvät itsessään mutta miten ne vaikuttavat toisiinsa. Miten esim. tämä saavutettavuus ja ihmis/toimijaperusteisuus täydentää/muuttaa paikkaperusteisuutta..tämän pohdintaan paikkaan juurtuneet lähiyhteisöt ovat oikein hyvä kohde.
En ole huolestuttavan etäällä Tietotaitotalkoiden teemasta - olen hyvinkin asiassa. Maantieteilijöissä on myös tietoyhteiskuntakehityksen "vastarannankiiskejä", jotka kyseenalaistavan erilaisia vastakkainasetteluita ja itsestäänselvästi annettuina otettuja asetelmia, kuten alueiden tai toimijaryhmien luokittelun edelläkävijöihin ja syrjäytyneisiin tai toisaalta tietoyhteiskuntaistamisen lähtökohtaisen suositeltavuuden sinällään! Digitaalisen kuilun käsitekin voidaan haastaa - yhtenä ratkaisuna pidetään bottom-up -orjentaatiota kehittämisessä...no, tämä menee jo sivuun mutta jotenkin tuntuu hyvältä nähdä miten maantiede
on ennakkoluulottomasti kiinni ajassa. / ski
30.1.2011
Tilalla on merkitystä. En usko, että työ etenisi lainkaan niin säännöllisessä rytmissä, jollen voisi istua olohuoneessa sohvan nurkassa läppäri sylissä...joidenkin mielestä "koko ajan". Toisaalta vaikka istunkin joko lukemassa tai kirjoittamassa "koko ajan" enkä "enää käy
missään!?!" näen itse etenemisen laadullisesti toisin, kuin esim. vuosi sitten.
Huomaan, että en enää hetkeen ole niinkään pohdiskellut sitä mitä olen tehnyt. Arvioin mitä on vielä tekemättä. Varmaan on hyvä, että lähestyy kulloistakin työvaihetta kokonaisuuden näkökulmasta eikä tarkastele kutakin työvaihetta sinällään. Kyseessä ei ole mikään tramaattinen orjenaation muutos mutta kuitenkin sellainen, että sen tunnistaa (onkohan tätä tutkittu?)!
Kokonaisuudesta ja valmiin visiosta nouseva orjentaatio on hyvä mutta jollain ilkikurisella tavalla se muistuttaa "kuinka pitkä matka vielä - milloin ollaan perillä" -rallatusta. Lietsoo tekemään, koska perille ei päästä, jos koko ajan pidetään taukoja! Reissua tehdään sohvan nurkassa läppäri sylissä "koko ajan".
No - vaikka näenkin kulloinkin käsillä olevat asiat vain rakennuspalikkoina ilahdun, kun saan osuvaa raaka-ainetta kokonaisuuteen. Tämän viikonlopun "juttuja" ovat olleet rajoilta avautuvat ikään kuin virtuaaliorganisaatioiksi kurottuvat yhteisöt (miksipä ei alueetkin), jotka kerrostavat mekaanisen, orgaanisen ja dynaamisen kehänsä.(Ståhle ja Grönroos) ja tutkimusstrategian perusteluihin ekploratiivinen ja ekstensiivien tapaustutkimus../ski
16.1.2011
Merkillistä miten jotkut asiat on ymmärrettävä moneen kertaan - ja aina ,kun jotain ymmärtä kuvittelee, että tässä se nyt on se kaiken käsittävä ymmärrys. Olen nyt profiloinut ja tyypitellyt haastatteluaineistoja ja määritellyt käsitteitä. Ymmärsin, että yhteisöt on tietenkin määriteltävä alueellisen uppoutuneisuuden pohjalta (!) ja toimintajärjestelmää ajatellen uppoutuneisuus voi
muodostua sekä kohteen että toimijan kautta / tai vain jomman kumman / tai ei kummankaan! -> tätä uppoutuneisuutta verkottunut tietoyhteiskunta "uusine tapoineen" sitten riepottelee; tai ei riepottele. Ja tämä heijastuu sitten alueeseen - tai ei heijastu. No - nyt kuvittelen että tämä on se kaiken selittävä oivallus. Otan tämän nyt kuitenkin lähtökohdaksi tyypitellessäni näitä yhteisöjä.
Olen samalla ymmärtänyt, että käyttämistäni käsitteistä osa toimii tarkastelun ja tulkinnan lähtökohtina ja osaa pyrin rikastamaan tutkimuksen tuottamilla tuloksilla. Tämäkin on ollut kokoajan ihan selvää mutta jotenkin johdantoa viilatessa tämä piti taas ymmärtää uusiksi.
On myös asioita joiden "koko laajuus ja syvyys" vasta avautuu. Pohdin, voivatko yhteisöt mitenkään - olivatpa ne kuinka moderneja ja "hyvinvarusteltuja" hyvänsä - kilpailla viihteen ja kuluttamisen kanssa. Onko ihminen sittenkin ajautunut liian pitkälle toteuttamaan itseään kuluttajana: on se ainakin kova vastus!!
Mietin mitä se tarkoittaa että kauppakeskukset ovat kokoperheen viihde- ja tapahtumakeskuksia. Tai mitä se tarkoittaa että nuoret "menee" Facebookiin katsoakseen onko joku kavereista "paikalla". Ajattelu menee tutkimuksesta sivuun mutta - vaikea haaste on saada ihminen kiinnostumaan lähiyhteisöstä. "Ajanhenki" on kyllä niin vahva häkkyrä ja harmillisesti olemme enemmän tai vähemmän siihen syntyneitä ja otamme sen jotenkin annettuna. Kova vastus!
No asiaan - olen siis aikeessa lähettää viimeistellynoloista johdantoa ohjaajalle tammikuun lopussa. Helmikuussa työstän paikan kokemusta ja stretgioita koskevia osia. Samalla kuljetan koko ajan mukana tämän empirian jalostamista. Case-yhteisöjen teemahaastatteluissa on vielä iso urakka!
Tekemisessä on kyllä hyvä imu. On liki pakottava tunne yrittää "saada sanotuksi". Mielessään käsittää mistä on kysymys ja luettu ja nähty todistaa samaa - mutta se on saatava esitettyä niin, että muutkin sen käsittävät. Sitä kohti tässä mennään. / ski
21.12.2010
Tasan vuosi sitten (!) kirjoitin eteneväni "kunhan vaan jatkat etkä lopeta" -periaatteella. Vaikka paljon on vielä tehtävää, auttaa blogi huomaamaan, että eteenpäin on kuitenkin kuljettu. Kävin Turussa esittelemässä tutkimuksen nykyvaihetta. Blogin ohella erilaiset välietapit ovat työn vauhdittajina aivan välttämättömiä. Suosittelen!
Turun reissun jälkeen siirsin raporttiluonnoksen TSE:n raporttipohjaan. Raporttipohja osoittautui helppokäyttöiseksi - työ muuttui saman tien oikean näköiseksi. On hyvä muistaa että sisältö ei muuttunut, eikä viimeistelemättömyys luonnoksesta hävinnyt. Uusi ulkoasu on kuitenkin ulkopuoliselle kommentoijalle mukavampi ja muistuttaa minua siitä, että jos haluaa valmista tehdä niin on myös jossain vaiheessa ryhdyttävä asennoitumaan kuin valmiin tekemiseen!
Olen kaivanut vanhasta mutta edelleen ihan käypäsesta Sotaraudan (-96) väitöskirjasta emergentin strategian ja mukavan nelikentän: suunniteltu strategia - emergentti strategia / toimintaympäristöön sopeutuminen - omat aikomukset. Näistä langanpäistä nappaan kiinni yhteisöjen strategisia tulokulmia taustoittaessani. Tämä on nyt se puuttuva palikka..
Olen myös pysähtynyt Gadamerin Elämä <-> Kertomus (ja mimesis) tarkasteluun. En ole ainoa, joka katsoo fyysisen todellisuuden ja virtuaalisen ja/tai offline - online tilan suhdetta. Vaikka en lähde näihin filosofien puheisiin syvemmälle, ei puhetta ja tekstiä täynnä olevassa "tieto"yhteiskunnassa voi ohittaa sitä ajatusta, että "representaatio tietyssä mielessä luon originaalin" ja että "kertominen ei vain paljasta vaan rikastaa olemassa olevaa ja mahdollisesti aiheuttaa kokemuksen, jonka jälkeen käsitys omasta itsestaä muuttuu. Ei siis mikään pikkujuttu sanoittaa yhteisön tavoitetta ja kohdetta! Eikä missään nimessä fyysisestä irrallinen vaan aluevaikutusta mitä suurimmassa määrin!
Pysähdyin myös valmentamiseen (coaching) pohtiessani mahdollistavaa ja voimaannuttavaa otetta..
Mutta: Loppuvuodesta katsotaan taaksepäin. Vuosi sitten kirjoitin ottavani hiukan opintovapaata -minkä sitten teinkin. Viisas pikkuveljeni on jo noin kaksikymmentä vuotta sitten muistuttanut minua että hänkin "voi olla hyvä rekkakuski ja auton korjaaja - mutta ei yhtä aikaa!!". Huomaan, että minullakin vuoron perään joko tutkimus kärsii tai perustyö kärsii. Ei tule hyvää jälkeä jos tekee yhtä ja ajattelee toista. Ja näinhän minä varsin usein teen. Kovasti ajattelen, että kevääksi hakisin hiukan opintovapaata. Olisi reilumpaa itseä ja muita kohtaan että malttaisi keskittyä kunnolla siihen mikä kulloinkin on käsillä. Huomaan, että tämä tutkimus aika paljon houkuttaa.. /ski
14.11.2010
Valvoin tenttiä torstaina ja piirsin keskittyneessä ilmapiirissä paperille koko joukon kolmiota ja pari nelikenttää: ihmisen perustarpeet (liittyminen, jäsentyminen, tekeminen), työn fokus" (handoffice, headoffice, heartoffice), toimintajärjestelmä (subjekti, väline, objekti),
viestintävalmiudet (liittymä, osaaminen, motivaatio), yhteisön tulokulmat (alue, ihminen, yhteenkuuluvuus) ja sitten vielä alueen asiat ja asian ihmiset / asian ihmiset ja ihmisten alueet ja lopuksi nelikentän tekemisen osuus ihmisen tarpeista / ihmisten lkm. Näitä sitten tuijottelin ja mietin mikä ihme näitä yhdistää. Kokeilin siis samaa strategiaa, kuin nuorin tyttäristä aikanaan yläasteen matikan tehtävissä: Katsotaa ensin mitä tiedetään ja kootaan ne yhteen läjään - kysytään sitten eri tavoin mitä ei tiedetä: Minä en tiedä mikä näitä yhdistää???
Yöllä alitajunnan printteri ilmoitti, että kysymyksessä on tietenkin edellisiin tosiasioihin pohjautuvat yhteisöjen stratetgiset valinnat: 1) tehostamisstrategia, 2) osallistamisstategia ja 3) verkottumisstrategia! Tietenkin! - nipussa oli syitä ja seurauksia - näkökulmasta riippuen. Tämän voi vielä näppärästi visualisoidakin! Ihan sellaisenaan edellisistä kuvista strategioita ei voi luotettavasti ja kestävästi johtaa mutta tilkkeenä käytän
tekemäni teemahaastattelut jotka aikanaan analysoin toimintajärjestelmän kautta ja ujutin jokaiseen muuttujaan mahdollisuus - uhka näkökulmat. No tämä oli vasta yksi juttu - sitten on vielä ne muut../ ski
2.11.2010
Kokonainen kuukausi on mennyt yksiselitteisesti perustyön merkeissä ja tutkimus on jäänyt vähemmälle. Ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin. Keskeneräinen tutkimus on kubistinen maalaus: ilmiön tarkastelua eri vinkkeleistä samassa kokonaisuudessa -> Tuorein silmin siinä saattaa nähdä jotain, mikä on aikaisemmin jäänyt sokeaan pisteeseen.
.
Miksi viestintävalmiuksien oppiminen yhteisössä voisi johtaa laadullisesti erilaiseen oppimiseen kuin toimijoiden oppiminen erikseen? Mikä rooli yhteisöllä on tässä oppimisessa?
No - olen pyrkinyt laajentamaan tietoyhteiskunnan spatiaalista ulottuvuutta erityisesti Doreen Masseyn ajatuksilla mutta myös mm. Benklerin ja Grahamin ajatuksilla. Tila / paikka muodostuu vuorovaikutussuhteiden samanaikaisena, rinnakkaisena olemassaolona (Massey). Graham pohtii miten virtuaalinen (online) ja fyysinen (offline) kytkeytyvät toisiinsa ja Benkler selittää miten tämä saa rakenteen (bow tie) -> saamme siis fyysisen rakenteen oheen virtuaalisen - > siis eräänlainen hybridi. No, miten tämä nyt sitten liittyy yhteisöihin. Vuorovaikutusuhteet vakiintuessaan muodostavat rakenteen (oliko Durkheim??)..mikä liittyy "embeddedness" juttuun ja osin myös institutionalisoitumiseenkin..joskin vain osin. No, kun jokin uppoutuu, vakiintuu, institutionalisoituu se saa rajat. Rajat luovat identiteettiä (Paasi ja Karjalainen) ja näin saamme jotain mikä on me = yhteisö = toimintajärjestelmä.
No - jos on rajat on sisäpuoli ja ulkopuoli ja päästää jonkin sorttiseen systeemiin. Tämä tuo muutospainetta: kun ympäristö muuttuu tai kun järjestelmän sisällä tapahtuu muutoksia, on systeemin reagoitava; joko proaktiivisesti tai reaktiivisesti. Tästä paineesta on selkeitä viestejä haastatteluissa. Yhteisö on siis juonisti sekä tila että toimintajärjestelmä ja osa kokonaisuutta, missä se koittaa "luoda itseään niin että säilyisi ja tai saavuttisi joitain mitä tavoittelee".
Entä sitten: No toimintajärjestelmä ristiriitoineen ajaa järjestelmän muuttumaan ja vie oppimiskeskustelun Engestörmin suuntaan, ja muistuttaa siitä että oppimiskeskustelusta usein rajataan kohde ulkopuolelle. Mm. Maarit Mäkisen yhteisöjen digitaalisen voimaantumisen tutkimus puhuu vain kontekstista, jonkia rooli on passiivinen. Nyt "engestömiläisittiä" ristiriita osajärjestelmän ja kokonaisuuden välillä tuottaa muutospaineen - > motiivi oppia (vrt. Maija). Oppiminen on kuitenkin kohteellista - > oppimisen tuloksena jotain muuttuu! (nyt oikaisen aika paljon..ei olen ihan puhdasoppista) Mutta - mikäli oppiminen tuottaa laadullisen muutoksen järjestelmän toiminnan tavoissa tai rakenteissa oppiminen tavallaan manifestoituu järjestelmään!, joka siis laadullisesti muuttuessaan tuottaa uutta ristiriitaa muissa osajärjestelmissä, joiden on otettava siihen, jokin kanta...
Oppiminen joka ei manifestoidu jonkin järjestelmän käytäntöjen muutoksena, kohteen laajenemisena tms. ei a) synnytä oppimisen säilyttävää "oppimisympäristöä" eikä b) ruoki laajemman kokonaisuuden muutostarvetta.
Vaikka olisi tukevakin nippu ihmisiä, joiden osaamisen taso kohoaisi ei se välttämättä "heilauttaisi heinääkään" missään vuorovaikutusverkostossa tai tilassa, jollei tämä oppiminen nimenomaa kohdistusi joihinkin yhteisiin kohteisiin, toimintasääntöihin tms. .
Jos vielä haluaa irroitella niin voi todeta, että toimintajärjestelmä, jota voi siis pitää myös vuorovaikutuksen kautta tilana, muuttuu itse toimijaksi kokonaisuudessa = muuttuessaan tuottaa muutospainetta ympäristössään. En tiedä onko alueellinen oppiminen ja alueella oppiminen hankala ymmärtää juuri siksi, että oppiminen prosessissa tuottaa alueen..siis jollain juonilla tavalla. Alue on oppimisympäristö, oppimisalusta mutta myös se mitä tuotetaan
Melkoinen hyrrä, mutta mistä kaikki sitten saa alkunsa?. Haastatteluissa on noussut esille yheisöjen elinkaaressa usein toistuvat kriittiset (bifurkaatio)pisteet ja keskeiset toimijat (aktorit), jotka tunnistavat muutospaineen. Vaikuttaisi siltä, että näiden avaintoimijoiden (ukkosenjohdattimien) tunnistaminen ja rakenteiden muutospainetta siirtävän roolin huomioiminen tuo haasteen pedagogiikalle!.
Aika huoletonta puhetta. Tytyy koittaa päivittää blogia useammin niin ei mene aivan mahdottomaksi. Vapaata pohdintaa kuitenkin tarvitaan jotta metsä ei katoa puilta. Varsinaisen raporttiluonnoksen kanssa eksyy yksityiskohtiin ja tarkkuuteen niin että kokonaisuus katoaa.
29.9.2010
Niin kuin itselleni lupasin, olen nyt työskennellyt tämän empirian parissa. On mielenkiintoista miten tietoYHTEISKUNTA jäsentyy kokonaisuutena, jossa pieninkin osanen tuntuu tällä hetkellä kovin tärkeältä ja se "on saatava mukaan". Olemme siirtyneet vaiheeseen jossa "säädetään kokonaisuutta". Kokonaisuuden hahmottaminen ja sen säätäminen on merkityksellistä...Onko tämä nyt sitten sitä orkestrointia? Jotenkin puheistä kuultaa läpi tämä osien ja kokonaisuuden, rakenteiden ja prosessien samanaikainen katselu.ja huoli siitä, että ellei tässä onnistuta niin jotain olennaista synergiaetua menetetään. Sinällään linjassa sen kanssa mitä bisnesmaailmassa on tapahtunut: yrityksen "trimmaamisesta" siirryttiin
arvoketjun virittämiseen ja nyt säädetään arvoverkkoa. Ihan johdonmukaista ja ehkä kaikille muille paitsi minulle ollut selvää jo jonkin aikaa - kiva kuitenkin että tämä tulee ilmeisenä läpi puheesta. Tämä myös herättää monenlaisia, ristiriitaisiakin, ajatuksia.
Olen kokeeksi katsonut miten fyysinen tila toimintoineen, toimijoineen ja rajoineen näyttäytyy ja miten toisaalta tietoyhteiskunta tilana toimijoineen, toimintoineen ja rajoineen. Tässä on jännää eroa. Fyysinen tila on aina lähellä: "tämä kylä", "meidän joukot", "nämä ihmiset". Tuntuu kuin se olisi aina siinä nenän edessä. Tietoyhteiskunta on "ne", "se" ja muutoinkin virtuaalinen määritellään adjektiivein ja se on jossain tulevaisuudessa. Fyysinen tila on omaa ja tuttua. Toimijat samoin ovat vähän "eri sorttia" fyysisessä toimijat määrittyvät yhteisön tehtävän kautta, tietoyhteiskunnan netti-ihmiset määrittyvät persoonallisuuden piirteiden (innostuneet, modernit) tai välineen kautta (ne joilla on laajakaista). Myös tekemiset ovat erilaisia. Joskin tietoyhteiskunnan "ne siellä" auttavat olemassaolollaan kovasti uudelleen rakenteistamaan myös tätä fyysistä. Tietoverkossa nimittäin linkitytään, verkotutaan, jaetaan tietoa, koordinoidaan yms. Ilmeisesti siitä on muodostunut aputila toiminnan uudelleen rakenteistumiselle sekä sosiaalisten suhteiden ohuiden linkkien hameen lieve - siis se pitkä häntä.
Yhtä kuitenkin mietin. Miten Maslow voisi selittä sen, että jos turvallisuuden tunne on tyydytettävä ennen itsensä toteuttamista niin miten näin kompleksisessa todellisuudessa oikein uskaltaisi olla luova? Olisiko tämä sitä epävarmuuden sietämisosaamista..tätä mietin lsitten luvussa 6 jahka sinne ehdin ja pääsen/ ski ps. kovin on aika koko ajan tiukassa
12.9.2010
Alueella / verkostossa oppimisesta saa varsin inspiroivan käsityksen, jos tutustuu samanaikaisesti Mark Graham:n ajatuksiin virtuaalisen online -tilan ja fyysisen offline -paikan keskinäiseen vuorovaikutukseen, Doreen Masseyn ajatuksiin vuorovaikutuksesta tilana sekä Yöchai Benklerin ajatuksiin virtuaalisen tilan rakentumisesta (itseorganisoituminen) ja rakenteesta (pitkät hännät ja vahvasti linkittyneet ytimet (The Bow tie Structure of the Web, Benkler 2006, 250). Halutessaan voi samalla pitää mielessä miten toimijat ja toiminnot ovat
uppoutuneita (embedded) ympäristöönsä ja keskinäisiin suhteisiinsa...ja kuvitella koko hässäkkä avoimeksi systeemiksi..
Yhteisöjen tietoyhteiskuntavalmiuksien vahvistaminen juontuu ulkoisista ja sisäisistä "jännitteistä" - myös muustakin; mutta aina myös tästä. Yhteisöt toimivat ulkoa tai sisältäpäin ohjatusti - tuottavat tulevaisuutta muuttumalla ja muuttamalla. Jollain jännittävällä tavalla tasapainoa haetaan ja uusia rakenteita luodaan pinoutuvien vuorovaikutustilojen kautta! - > Alueilla reunavyöhykkeet olivat "luovia paikkoja" nyt vuorovaikutukseen, tiedon luomiseen ja välittämiseen perustuvassa maailmassa uudenlainen tasapainottumisen ja rakenteistumisen suunta löytyy usein virtuaalisesta online tilasta. Johdonmukaista!!
Yhteisöjen oppiminen - se mitä tapahtuu t3 intervention jälkeen - vaihtelee. Laajeneva (ekspansiivinen) uutta toimijuutta, uutta kohdetta luova oppiminen on vain yksi muutossuunta. Jotkut "hiovat nykyisiä toimintoja". organisoituvat toisin ja tehostavat jne. Kehittäminen on silti aina oppimista.
Sitä en ehkä usko, että muuttuvassa maailmassa on juostava pysyäkseen paikoillaan - mutta olisi myös kohtuutonta olla näkemättä sitä pienten muutosten katkeamatonta sarjaa, joiden avulla yhteisöt yrittävät toteuttaa toimintaansa. Kannankin huolta epävirallisen alueellaoppimisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta!! Yhteisöissä asuu suuri näkymätön ja hiljainen potentiaali joka sietäisi tulla huomioiduksi osana "institutionaalista ekosysteemiä ja designia", niin kuin Benkler hienosti (2006) asian ilmaisee.
No niin - olen luvannut itselleni työstää empiriaa nyt syksyllä. Näen olevinaan yhteyden kokoamani haastatteluaineiston,Grahamin, Benklerin, Masseyn, muutamien oppimisteorioiden välillä. Huomaan että katson kaikkea avoimena systeeminä - sille ei voi mitään - se tapahtuu tahtomata. Olen myös koonnut aineistoa yhden toimijan näkökulmasta. Maija puhui yhteisöjen yhteiskunnasta ja tulevaisuudesta huolehtimisesta. Hyvin tiivistetty. Tulevaisuudesta huolehtii subjektit. No katsotaan josko näistä saisi jotain uutta ja pirteää tuotettua myös oppivan verkoston ja alueella oppimisen käsitteiseen. / ski
9.8.2010
Kesäloma on päättynyt ja aloitin tänään työt. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että toimin "kahdella kaistalla" joista leveämpi kuljettaa työhön liittyviä asioita ja kapeampi t3 asioita.
Kokosin toimistolle ja ohjaajalle väliversiona oman kuvitelmani tutkimuksen kokonaisuudesta. Olen tyytyväinen siihen, että etenen ja hahmotan jollain tasolla tekemisiäni. Väliversioita kiinnostavampia hankkeen kannalta ovat kuitenkin ne kommentit ja ajatukset joita olen kuullut talkoo-osallistujia jututettuani.
Olen huomannut, että haastattelun päätyttyä varmuuden vuoksi esittämäni jälkikysymys: "Jäikö jotain sellaista kysymättä ja sanomatta mikä voisi olla hyödyllistä ja kiinnostavaa ottaa esille hanketta eteenpäin kehitettäessä" on tuonut saaliiksi monenlaisia näkökulmia, toiveita ja ehdotuksiakin. Olen näitä joitain innostuksissani laittanut toimistolle saman tien tiedoksi. Arvelen, että näistä "kentän äänistä" voisi koota vielä erillisen muistion tms. / ski
22.7.2010
Olen kaukaaviisaasti säästänyt ikivanhan Tampereen yliopiston filosofisia tutkimuksia sisältävän julkaisun Pohdin 4 /1991. Selaillessani silmiini tarttui Mikko Lahtisen artikkeli "Kantavatko sivistyksen siivet?", joka tarkastelee yksilön ja yhteisön välistä suhdetta ...ja
on kirjoitettu ennen Suomen EU-jäsenyyttä (?).
Koska Lahtisen kirjoitus liippaa tosi lähelle niitä teemoja, joihin olen yrittänyt aikaisemmin tutustua (Maija, Anttiroiko ... Castells..), on ihan pakko laittaa näkyville kirjoituksen lopussa oleva elämismaailman ja systeemin suhdetta kuvaava synkkä "profetia" suorana sitaattina.
"Jos (Euroopan) yhdentyminen tarkoittaa sitä, että poliittinen, taloudellinen, teknologinen ja sotilaallinen päätöksenteko luisuvat yhä harvempiin käsiin, yhä etäisempiin instituutioihin, yhä kauemmas "tavallisen" ihmisen elämismaailmasta, niin olemme todistamassa sivistyksen, etiikan sekä klassisen, yhteisöllisyyteen perustuvan politiikan lopullista kuolemaa. Saamme tällöin myös nähdä uudelnlaisen sivistymättömän alamaisen, korkeasti koulutetun ja tarkasti määriteltyyn tehtävään ohjelmoidun tietokoneihmisen, ikuisesti alaikäisen superlapsen, syntymän. Saamme hämmästellä sitä ällistyttävää ristiriitaa, joka vallitsee yhtäältä superlapsen huippunsa viritetyjen aivojen korkean laskukyvyn ja toisaalta eettis- moraalisen yhteisöllisen taitamattomuuden välillä."( Lahtinen 1991, 9)
No - on epäreilua lainata lyhyt pätkä artikkelista, joka sisältää myös positiivisempia näkyjä. - Tässä oli kuitenkin jotain osuvaa joka sai "sen koiran älähtämään johon kapula kalahti" . Ko Pohdin sisältää myös artikkeleita elämismaailmaan ja kompleksisiin systeemehin liittyen, joten kyllä kovati pohdin miksi Pohdinta ei taideta enää julkaista /ski
16.7.2010
Olen helteen keskellä koettanut viedä hanketta eteenpäin rajaamalla itselleni urakkakokonaisuuksia, joita on sitten seurannut pieni vapaajakso. Tietty epävarmuus todennäköisesti kuuluu asiaan ja kulkee aina mukana. Huolestuttaa, jos työ ei etene, kun työ etenee, herää epäilys siitä, josko eteneminen on menossa vauhdilla vikasuuntaan. Epävarmuuden vallitessa sitä toimii kuin skenaarioista strategioita rakentava: tunnistetaan ne asiat jotka on joka tapauksessa tehtävä!
Muokkasin rakennetta ja samalla varmistuin, että keskeiset elementit sosiaalinen pääoma, verkostojen (alueen) oppiminen ja uppoutuminen -> sosiaalisen vaihdannan teoria muodostavat johdonmukaisen kokonaisuuden. Erilaisilla yhteyksillä: sosiaalinen sidos, rakenteelliset linkit, vaihdanta ym. on kuvattavissa oleva yhteys. Koska kotipesäni on Laurea - amk. minun on myös helppo nähdä kehittämisen ja oppimsien yhteys. Itse asiassa erään tutkimuksen mukaan alueella tapahtuvaa oppimista harvoin tunnistetaan tai tunnustetaan - oppimista tapahtuu paljon mutta "kukaan ei oivalla että kyseessä on itseasiassa oppiminen".
Toiden urakka oli koodata talkootapahtumien avaininformanttihaastattelut toimintajärjestelmän "kehikkoon". yhteisö, kohde, tulos, välineet, merkitys + mieli, työnjako, säännöt. Tämä oli käsittääkseni välttämätön operaatio, jotta voin tunnistaa miten t3:n ajatellaan vaikuttavan yhteisön toimintaan - > mihin kohtaan järjestelmää muutosta haetaan / saadaan. Tein koodausjutun piirun verran monimutkaisemmaksi sijoittamalla kuhunkin toimintajärjestelmän muuttujaan kolme näkökulmaa: haasteet, mahdollisuudet ja busines as usual. Koodasin tämän NVivo-ohjelmalla ja sen jälkeen pelkistin ja tiivistin excel-taulukoksi. Yhteisöjen lähtötilanteet ja kokemukset omasta ja ympäristön kehityksestä istuu yhteen muualta luetun kanssa. Yhteisöjen erlaisuus samoin tulee esille - se mikä nyt sitten on ehkä "pala uutta pihviä" on se miten tieto- ja viestintävalmiuksien vahvistaminen eri tavoin muovaa eri tyyppisiä yhteisöjä . Tämä liittynee tähän evoluutiotarkasteluun ja on tärkeää jos yhteisöillä ajatellaan olevan yhteyttä verkostojen oppimiseen... no tätä kaikkea tehdessäni ajattelin ajoittain että onkohan tämä nyt ok ja ennen kaikkea onko tämä validia - huolellinen yritän olla ja toimia läpinäkyvästi - sen voi huolehtia tehdessään. Luulen hahmottavani tekemiseni suhteen mm. Maarit Mäksen spiraaliin ja Maijankin ajatuksiin.
Kolmas urakka on tapausesimerkkien talkoo-osallistujien haastattelu. Tuntuu kiusalliselta lähestyä ihmisiä loma-aikana. Olen tehnyt haastatteluita mutta koko joukko ihmisiä on tavoittamatta. Homma on vielä siis kesken. Koitan edetä määrätietoisesti mutta jotenkin myös ajankohta huomioiden. /ski
6.7.2010
Oli puhutteleva kokemus lukea peräjälkeen ensin Digitaalinen jalanjälki (Isokangas, Vassinen) ja heti seuraavaksi Yksityisyys - turvaa digitaalinen kotirauhasi (järvinen). Eka kirjoista toteaa takakannessa: Et ole olemassa, jollet näy Googlessa ja toinen päättyy lukuihin: Kansainvälinen tiedustelu (luku 13) ja Yksityisyyden tulevaisuus (luku 14)
No, millaiseen maaperään nämä tiedonsiemenet upposivat? Pohjilla ajattelussani oli tietenkin ulkoapäin ja sisältäpäin ohjautuva yhteiskunta, perustarpeet, tietoyhteiskuntapuheen dominoiva diskurssi ja kriittinen analyysi, politiikan teon mekanistinen ja orgaaninen malli, yhteisöt tulevaisuuden tekijöinä ja ajatus siitä miten prosessit vakiintuessaan muutuvat rakenteiksi yms. yms. Koska kirjoittelen tätä blogia vähän kuin populistipiru lukisi raamattua niin väistämättä mieleen tuli mielenkiintoisia näkyjä, joihin on hyvä palata kun suurin into rauhoittuu. Pohdinnoissa on totta toinen puoli!
Holoptisuus tarkoittaa suunnilleen sitä, että kaikki on nähtävillä. Tietoyhteuiskunan parvet ja pilvet ovat - tai ne saadaan - jossain määrin holptisiksi (?). On jännää ajatella miten lyhyen aikavälin palkkio (esim. jonkin palvelun ilmaisuus) ja yhden toimijan pien rooli (kukapa minusta olisi kiinnostuntu) voi jättää varjoonsa asioiden tarkastelun pitkällä aikavälillä ja kokonaisuduen kannalta (pienten päätösten diktatuuri). Se että tietojen avoin jakaminen on maksutonta, pelinomaista ja hauskaa ja että nämä palvelutarjoajat ovat keskittyneet maantieteellisesti yhteen paikkaan ja sen maan lainsäädännön alle, voi lietsoa turhaakin huolta - mutta on se sliti aika mielenkiintoinen konepti. Tieto on valtaa ja tieto on rahaa. Joku verkostoihminen sanoi, että tulevaisuus on jo nyt mutta se on ripoteltu tiedonpalasiksi hajalleen eikä sitä saa tulkittua - joku saa joku ei! Valvovasta isosta veljestä on kirjoitettu ....mielenkiintoista ajatella että info on vapaasti kaikkien saatavilla ja siinä muodossa kutakuinkin arvotonta - tulkittu info onkin jo sitten tietoa ja ainutlaatuiset tulkinnat jo innovaation siemeniä tms...mitäpä jos joku jossasin "pihtaa" juuri sitä puuttuvaa infonpalasta...
Miten tämä liittyy t3 hankkeeseen ja yhteisöihin? Kuulen oman puheeni. Olen monesti hämmästellyt miten paljon näkymätöntä työtä kansalaisyhteiskunta tekee. Ehkä asioilla on puolensa. Samoin kuin suomen kielellä. Olemme (?) kulkemassa kohti ubiikkiyhteiskuntaa - on ehkä hyvä pohtia myös sitä miten keskitetty tai hajautettu tämä "hässäkkä" tulee aikanaan olemaan.
Kansalaisyhteiskunta on luonteeltaan vähän kuin vaihtoehtoinen energia - jotenkin turvallinen ja paikallista aluetta palveleva. Tulee myös mieleen se yksi pankin mainos jossa omistajat muodostuivat niin isosta joukosta ihmisiä että "no one can buy this bank". On hyvä, että yhteisöt vahvaistavat viestintä ja vuorovaikutusvalmiuksiaan ja on hyvä että kaikilla on pääsy tietoyhteiskuntaan. Samalla mietin että tietyllä "kotikutoisuudella" on myös ehkä sijansa. No - tämä oli nyt jo mielipide.
Tietoyhteiskunta toisaalta rakentuu nyt niin huikeaa vahuhtia. ettei asiaa saisi myöskään vähätellä. Facebook ja Google ovat "isoja valtioita". Ja toisaalta meillä on nämä hujan hajan maailmalla olevat "live-ihmiset" joiden kaikista puuhista ei ota "erkkikään selkoa" - mukavasti näitä vastavoimia. Tämän 1 - 9 - 90 -säännön pohjalta on mielenkiintoista kuullostella hiffaako tämä "90" miten isossa roolissa se itseasiassa sittenkin on. / ski
3.7.2010
Olen katsellut tekstinpätkiäni ja selaillut edestakaisin mm. sosiaalisen pääoman ja yhteisöjen lukuisia määritelmiä kunnes kokeilumielessä ajauduin kyseenalaistamaan näiden kattokäsitteiden luokittelut ja jäsentelyt. Miksi sosiaalinen pääoma on "varanto" eikä esim. kyvykkyys? Mitäpä jos käsite pakottaa näkemään jotain mitä ei ehkä olekaan
- tai on jotenkin ihan toisin? Miksi yhteisöt on lohkottu eri luokkiin esim. pienryhmät / kansanliikkeet. Enemmän haaviini on tarttunut erilaisia luokitteluita kuin esim. kehityksen kuvauksia ja prosesseja. Luulen ymmärtäväni sosiaalisen pääoman käsitteen lisäarvon mutta silti ihmettelen miksi siitä on pidettävä kiinni vaikka kaikki tuskailevat käsitteen monimerkityksellisyyttä ja ristiriittaisuuttakin...en kyseenalaista käsitettä mutta mietin voiko käsitteet joskus jopa haitata "näkemisä".
Samassa globaalissa verkottuneessa tietoyhteiskunnassa toimivat kansalaisyhteiskunnan ohella myös yritykset ja julkinen sektori. Yritykset pohtivat omaa suhdettaan asiakkaisiin aika kivan nelikentän kautta; toisen akselin muodostaa markkinaosuus - > kertoo miten laajalti olemme saavuttaneet jalansijaa potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa; toisen akselin muodostaa asiakasosuus -> kertoo miten suuren osan kokonaisostoistaan asiakas keskittää juuri meille. No - nyt meillä voisi olla esim. 80 % markkinaosuus mutta asiakasosuus hyvin alhainen. Olemme siis tälle asiakasjoukolle vain yksi heidän monista kohdeyrityksistään (vrt. kevytaktivismi ja uusyhtesöllisyys). Toisaalta, voi olla myös niin, että markkinaosuus on pieni mutta asiakasosuus suuri. Meillä on siis pieni joukko asiakkaita jotka keskittävät suuren osan ostoistaan meille (vrt pienryhmät) ....ja sitten kaikki variaatiot tältä väliltä. Juju yritysten osalta on siinä, että yritykset eivät välttämättä ole joko sitä taikka tätä vaan liikkuvat ja muuttuvan nelikentässä sekä omista että ympäristöstä nousevien paineiden johdosta. Ja kaiken kukkuraksi kaikilla yrityksillä on monenlaisia asiakkaita joista usein pienellä osalla on suuri asiaksosuus ja suurella joukolla pieni - todellisuus on moninainen ja muuttuva..
Tällainen on joustava kehikko tarkastella myös yhteisöjen vahvoja ja heikkoja sidoksia. Yritykset käyttävät monikanavamarkkinointia....eli hyödyntävät erilaisia viestinnän välineitä erilaiseen yhtyedenpitoon. Nämä ovat strategisia valintoja; offensiivisia tai defensiivisiä..proaktiivisia tai reaktiivisia..näin voivat toimia myös yhteisöt! Yhteisöt kehittyvät osana ympäristöään.
Sosiaalisen pääoman "onko kyseessä alueen vai yksilön / yhteisön rerurssi" -kysymyksessä voi leikkiä asiakasarvo -käsitteellä, jossa yhteistyön tuomaa lisäarvoa tarkastellaan sekä yksilön että yrityksen näkökulmasta. Sidos on vahva jos molemmat saavat lisäarvoa. Lisäarvo voi vaihdella mutta se on aina tunnistettavissa ja itseasiassa tunnistettavakin.
No - yhtä kaikki. Tällä hetkellä yksityiskohtaiset kategoriat hankalammiksi kuin joustavat kehityssuuntia tai muutoksia jäsentävät "apparaatit" En sotke asioita kohtuuttomasti mutta joskus hämmästely voi olla ihan hydäksikin../ ski
30.6.2010
Kokosin tekstintekeleet yhdeksi tiedostoksi ja kiepsautin saman tien rakenteen uusiksi. En tiedä miten muut toimivat vastaavassa tilanteessa, mutta minulle kirjoittaminen toimii tavallaan ulkoisena muistina.
Kirjoittaessaan on varma siitä, että ko. asia on olennainen ja välttämättä otettavat talteen. Kun kokoelmaa katsoon kokonaisuutena ei punaista lankaa enää löydykkään - toisiaan sivuavat teemat tulevat esille milloin missäkin yhteydessä ja asiat vellovat edes takaisin. Aina vaan paremmin ymmärtää, että tutkimuksen prosessi ja raportti (sitten kun sen aika tulee) ovat eri näköisiä. Prosessin aikana on kutakuinkin varma siitä että näistä elementeistä tämä pihvi syntyy - mutta missä järjestyksessä??
Oma ajattelu on kuin kolmeulotteinen tila, jossa ajatukset ovat moninaisesti toisiinsa kytkeytyneinä ja välillä tulee olevinaan oivalluksen hetkiä ja kokonaisuus vaikuttaisi toimivalta - kun tätä näkemystä tai näkyä alkaa kääntämään kirjoitukseksi asioiden monet kytkennät tekevät ajatusrakennelmasta tekstinä sekavan vyyhden. Tiedän, että jotkut tekevät selkeän rungon - sisällysluettelon, josta voi sitten ponkaista eteenpäin. Olen noudattanut tätäkin neuvoa mutta silti ajaudun ajoittain siihen, että päätän testata josko asiat sittenkin tulisi osuvammin esille ajattelun rakenteita reivaamalla - tällä on yllättävän suuri merkitys. ilmeisesti olen vielä "tällaisessa kohdassa" hommassa on vielä turbulenssia - optimistina ajattelen että sitkeä yrittäminen kuittaa ajan oloon puuttuvaa ymmärrystä.
..jatkan myös puhelinhaastatteluita. Haastatteluissa nousee esille paljon muista tutkimuksista yms. tuttuja teemoja mutta myös jotain uutta jonka suhteen on sitten osattava toimia fiksusti./ski
.
28.6.2010
Paljon hyviä näkemyksiä, elävää kuvausta ja perusteltuja pyrkimyksiä on ripoteltu eri puolelle Suomea. On ollut rohkaisevaa ja voimaannuttavaakin tehdä talkoo-osallistujien puhelinhaastetteluita. Vaikka ollaan "lomasesongissa" niin kaikki, jotka olen tavoittanut
, ovat suhtautuneet haastattelupyyntöön myönteisesti. Jatkan näissä merkeissä ... kunnes olen tavoittanut kaikki jotka tässä vaiheessa on case-talkoisiin osallistuneet. Vaikka määrä on nytkin jo laaja, hiukan pohdin, josko vielä Oikaraisista pitäsi enemmänkin koota tietoa. Palailen tähän sitten myöhemmin. /ski
21.6.2010
Huomaan ilokseni että hyvin se tarina koukuttaa ja tehtävä kantaa. Otin t3 hankehakemuksesta aikanaan vihjesanat: sosiaalinen pääoma & alueellinen kehittyminen ja ajattelin, että sellainen tutkimus on tehdä, joka perustuu t3 aineistoon, aikaisempiin tutkimuksiin ja sisältää nämä vihjesanat - muuten voi sitten liikkua suht
vapaasti. Etsin vihjesanojen ja "esiin nousevan" luonnoksen pohjalta aineksia ja karsin ylimääräisiä pois. Joku toinen etenisi toisin mutta kukin tyylillään.
Olen nyt kesäkuussa viettänyt aikaa oppimisen ja osaamisen teemojen parissa. Samalla olen kokeillut erialisia ajatusrakennelmia, joista alla yksi yritelmistä tiivistetyssä muodossa:
Maarit Mäkisen digitaalinen voimaantuminen tuntui joltain osin taustoittavan t3 hanketta, mutta tunnistin myös merkittävää erilaisuutta. Tulokulmissa on painotuseroa ainakin siihen liittyen missä voimaantumisen impulssi syntyy ja kuka sen omistaa / määrittelee;
t3ei määrittele kohdeyhteisöjen toiminnalle kehittämsitavoitteita. Tulevaisuuden tekemisen näkökulmasta on kiinnostavaa kenellä on pallo hallussa ja kuka on pelinrakentaja. Onko aloite ja vastuu kehittämisen tarpeen ja suunnan muotoilusta alueella ja arjessa vai tuleeko se annettuna ja esim. resurssien ja tavoitteen mukana ulkopuolelta.
Jos aloite eli "tulevaisuuden tekemisen tarve" nousee alhaalta ylöspäin on myös tiedostaminen toimijoissa itsessään - muutenhan ei mitään tapahtuisi! Innovatiivisuuden näkökulmasta voi olla kiinnostavampaakin antaa toimijoille työvälineet toteuttaa omia pyrkimyksiään kuin antaa työvälinen + ohjeistus mitä pitäisi saada tehdyksi. Jälkimmäisessä saa sitä mitä on tilannut - jos sitäkään!
Tiedostaminen liittyy dialogiiseen oppimsikäsitykseen. Freire ja Buber puhuvat "minä - sinä" ja "minä - se" suhteista, todellisuuden tuntemisesta sekä "sanan muuttavan voiman oivaltamisesta!" Tämä tietoisuuden ja tulevaisuuden tekemisen toimijuus erottaa eri suunnista "käynnistyviä" digitaalisen voimaantumisen prosesseja.
Jos taas ajatellaan sitä Castellsin / Anttiroikon kuvaa, jossa pohditaan paikallisen ja globaalin suhdetta, voisi alueellista tiedostamista edistävä (oman sanan opettelu + yhteisen kielen opettelu ..Freireä mukaillen) lähestyminen voimaannuttaa kuvan "alamyllyä" tasavetaiseen dialogiin "ylämyllyn" kanssa - ehkä.
Ja jos vielä jaksaa jatkaa samaa ajatusta niin edellisen saa kiepsautettua alueella oppimiseen muistuttamalla, että informaatio on tietoa vasta, kun sille annetaan merkitys ja sitä tulkitaan. Jos tulkinta edellyttää todellisuuden tuntemista, sanan muuttavan voiman oivaltamista ja oman vapauden kohtaamimista niin sitten tämä koko hässäkkä itse asiassa on oppimista (Hannula 2000, 136).
- Ihan näin lennokkaasti ja kärjekkäästi en lopulta kuitenkaan ajattele!!!
Kokosin tekemieni avaininformanttien haastattelut yhdeksi tiedostoksi (n. 60 sivua). Aineistoa saa katsottua useistakin näkökulmista. Kyseessä on neljätoista tarinaa joissa kaikissa kerrotaan ko. yhteisön lähtötilanne, kuvataan millainen on toimintaympäristö, kerrotaan miksi t3 -hanke tuntui kiinnostavalta ja millainen on tilanne noin + 5v. Kyllä näistä vihjesanoilla ja vihjesanojen laajennuksilla jo jotain irtoaa. Pakko!
Olen lykännyt case-yhteisöjen talkoo-osallistujien haastatteluita, koska pelkään, että en saa kerättyä aineistoa fiksusti. Olen nyt kutienkin päättänyt lähestyä tätäkin ryhmää. Käytännön syistä asiaan on vain tartuttava. Olen saanut Liisalta yhteystiedot jo jonkin aikaa sitten. Aika kuluu ja toimijat etääntyvät kokemuksistaan. /ski
14.6.2010
Jään leipätyöstä kesätauolle ja pääsen taas asian äärelle. Olen käynyt läpi Maarit Mäkisen (200) väitöskirjan "Digitaalinen voimistaminen paikallisyhteisöjen kehittämisessä" . Väitöskirjassa kansalaisen rooleja tarkasteltiin sopetuja - kuluttaja - osallistuja -kolmiossa. Edellisistä sitten rakenneltiin digitaalisen voimistamisen spiraali. Rakentelussa tarkasteltiin laajasti voimaantumis-käsitettä ja tunnistan toki että
t3:n taustalla on vahvasti voimaannuttava näkökulma. Itse asiassa monet taustahaastattelut puhuvat samaa kuin voimaannuttamiskirjallisuus!
Voimaannuttamisen lisäksi huomaan törmääväni myös sosiaaliseen
konstruktionismiin aina uudelleen ja uudelleen. Kun tätä vapaasti laajentaa siihen, ettei ehkä ole tarkoituksenmukaista koittaa tunnistaa oikeaa tietoa tai totuutta johon sabluunaan itsensä ja toiset asettaisi - huomaan taas tulleeni t3:n taustalla oleviin keskusteluihin.
Omassa työssäni olen ositatin "fyysisen tilan asialla" ja kysyn mikä on tämän fyysisen paikka uusin keinoin itsestään puhuvissa yhteisöissä -> ainakin tänään tuntuu siltä että mitään yhtä ja yksittäistä fyysistä tilaa tai yhteisöä ei taida ollakaan ja "alueellinen oppiminen" alkaa näyttäytyä pikemminkin "rakenteista rentoutuneena prosessina". Jostain syystä näen mielessäni sen biologian tunnilla esitetyn kuvan fotosynteesistä (?), jossa maahan juurtunut kasvi yhteytti valon ja veden avulla ja siitä syntyi sitten jotain mikä osin kasvin kautta palasi takaisin maahan ja osin ilmaan - tämä tällaisena hiukan huolettomana vertauksena virtuaalilsen ja globaalin ja uppoutuneen ja lokaalin välissä huojuvista yhteisöistä.
Koitan ennen heinäkuuta koota case-yhteisöistä perusaineistoa ja olla yhteydessä case-yhteisöjen haastateltaviin (sain jo yhteystietoja).
Kyllä tämä on iso urakka - etenee niin piinallisen hitaasti - mutta etenee
../ ski
22.5.2010
Kahden kuukauden opintovapaa on päättymässä. "Paketoin" tänään toukokuun urakkaani eli lukuluonnosta, jossa koitan selittää miten yhteiskunnassa muutokset aaltona huuhtovat toiminnan eri tasoja samalla kun toimijat vaikuttavat niihin ja tulevat vaikutetuiksi. Koitin myös selittää, että olemme uppoutuneita erilaisiin sosiaalisiin suhteisiin ja kun sidokset kovin tiivistyvät, syntyy rajoja ja rakenteita ja saamme verkostoon yhteisöjä ja noodeja joissa sitten muhii sosiaalinen pääoma.
Tämän koko hässäkän koitin vielä kytkeä fyysiseen tilaan paikkariippuvien resurssien, tässä tapauksessa inhimilliseen pääomaan sitoutuneen hiljaisen tiedon, avulla. Kokonaisuus oli hankala ja lopulta kaikesta luetusta ja "lapiotyöllä" kootusta tekstistä jäi käteen vain pieni osa, mutta toivottavasti joltain osin tolkullinen - siis jatkotyön pohjaksi.
Juhannukseksi on sitten urakkana mukavaa ja vähän tutumpaa tavaraa. Tavoitteena on koota tietoyhteiskuntavalmiuksista, oppimisesta ja alueista kokonaisuus. jonka kautta pääsen sitten empirian setvimiseen. Näin toivon.
Visiona on koota "auttava kokonaisuus" tiiviillä aikataululla ihan jo senkin takia, että voisi itselleen ja muille osoittaa mitä on rakentumassa. Tällaisessa hosumisessa on riskinsä. Osaaminen jää pinnalliseksi ja kommenttien osalta käy niin kuin eräs artisti eilen eräässä tilaisuudessa osuvasti totesi, että "etukäteen pelottaa ja jälkikäteen hävettää". Mutta pääasia että etenee. Tällainen metodi.
Koska huiskin tänään koko päivän melko sitkeästi pulpahti mieleeni sekä tietoteknologian että opintojenkin osalta Sisyfos, joka muistaakseni vierittää vanhassa tarinassa kiveä rinnettä ylös - ja kivi on hetken päästä taas alhaalla - josta Sisyfos taas työntää sitä ylös.Loputtomasti!. Miten tietoteknologian ja kehtiyksen kanssa ylipäänsä voi pärjätä? Kun on jotain oppinut, asiat ovat todennäköisesti jo karanneet eteenpäin. Sama tunne tulee opiskellessakin. Luki tai teki mitä tahansa - joku on tehnyt saman jo aikaisemmin, valmiimmin ja laadukkaammin. Jos tässä kehityksessä päämääriä ei kuulukkaan saavuttaa vaan kehitys on se juttu, niin mistä sitä tietää milloin keinot - siis jatkuva oppiminen ja kehittyminen (teknologinenkin) - on muuttunut päämääräksi. Aristoteles (muistan koska äskettäin luin) piti tätä aika valitettavana. No tämä on tällaista ukkospäivän kapinaa, pilke silmäkulmassa. / ski
15.5.2010
Tapanani on innostua kulloinkin lukemistani jutuista - viimeisimpänä Juha Varton laadullisen tutkimuksen metodologiaa käsittävästä kirjasta. Jostain syystä nämä pohdinnat uppoavat ajatuksiini kuin kuuma veitsi voihin! Niin järkeenkäypää, sovellettavaa ja ymmärrettävästi kirjoitettua laadullisen tutkimuksen taustaa.
Tapaan ensi viikolla sekä Oinaksen Päivin että Maijan. Toivon Päivilta tiukkaa ohjaavaa otetta. Maijan luo otan tällä kertaa nauhurin mukaan - viimekertainen loistava keskustelu jäi dokumentoimatta enkä halua että tämä virhe toistuu. Pohdin kovasti Rovaniemen talkoita. Olin ajatellut lähteä mukaan mutta en ole ehtinyt kesksutella asiasta juuri kenenkään kanssa, joten pieni kysymysmerkki leijuu nyt asian yllä. Katsotaan nyt.
Huomaan, että en mitenkään käsitä kirjoitetaanko blogia "ylhäältä alas" vai "alhaalta ylös" joten nyt tämä tarina taitaa edetä käsittämättömän sekavasti. Jos tämä on päiväkirja niin tällä hetkellä tämän päiväkirjan aikakäsitys on erityisen epätavallinen. Kysyn tähän neuvoa Maijalta perjantaina. / Susanna
Eilen lauantaina oli itse asiassa varsin mukava päivä. Koitin kirjoittaa, ja toki kirjoitinkin - en paljon mutta jotain. Pettymyksekseni ymmärsin, että kello oli jo puoli seitsämän illalla enkä ollut edennyt kovinkaan pitkälle. Kello oli puoli seitsämän illalla enkä alkuunkaan ymmärtänyt miten se saattoi olla niin paljon. Olin uppoutunut työhöni - loistava juttu!
Kävin tiistaina hyvän keskustelun Hannun ja Maijan kanssa. Jatkoin keskustelua Maijan kanssa vielä tutu:n toimistolla. Keskusteluja jotenkin itsekkäästi aina käyttää oman ajattelun edelleenjäsentelyyn. Nyt havahduin siivoamaan ja lajittelemaan ajattelussani "aidanseipäät aitojen joukosta" ja päädyin kylmän rauhallisesti tarkastelemaan Tietotaitotalkoiden kokonaisuutta Maijan Ihminen tietoyhteiskunnassa -väitöskirjan rakenteen kautta. Helpotus!
Vanhastaan tiedän, että minulla on suuri kiusaus tehdä asioista monimutkaisia. Toisaalta monimutkaistamisen ja yksinkertaitamisen edestakainen pyöritys on yksi tapa viedä ajattelua eteenpäin - itse ajattelen että tutkimusprosessi on vähän niin kuin voitaikinaa tekisi: kaulitaan ja käännetään - kaulitaan ja käännetään. Kunnes kokonaisuus on sopivan lehtevä. Joku toinen voi toisaalta ajataella: junnataan ja vatvotaan....
Kuuntelin lauantaina vielä Harrin tekemiä haastatteluita ja Tietotaitotalkoiden kokonaisuus hahmottui edelleen - tuntui kuin olisi saanut kurkistaa jäävuoren pinnanalaisia kerroksia. Oli helppo seurata kertomusta. Litteroin varmuuden vuoksi haastattelut viimeistään lomalla - ja jatkan voitaikinan kanssa.
En ole niin tehokas kun toivoisim mutta kyllä tämä tästä.
Maanantai 13.4.2009
Jo reilut viisitoista vuotta sitten Niilo Home -silloisen Helsingin kauppakorkeakoulun professoreita - paljasti, että tutkimusprosessi alkaa rämpimisvaiheella. Rämpimisvaihe tta ei vielä ohjaa aikaisemmat valinnat vaan tutkijan on nöyrästi ja periksiantamattomasti kahlattava tiedon ja mahdollisuuksien suossa sinne asti kunnes tuntee tukevaa maata jalkojen alle ja voi sanoa: tätä tutkimme, tähän keskusteluun osallistume, näin keräämme tiedon ja näin sen analysoimme -> tämä on hauskaa, tästä on hyötyä ja tämä on syytä tehdä!
Nyttemmin rämpimisestä on tullut "ektsiim"laji, kun musta joutsen voi olla minkä tahansa kirjan tai raportin millä tahansa sivulla tai sitten jossain kaikkien tutkimusraporttien ulottumattomissa - jossain mitä ei edes tiedä ettei tiedä! Siliti - Niilo Homeen lohduttavan ohjeen mukaisesti - olen päättänyt rämpiä kunnes sitovia valintoja on niin paljon, että jostain löytyy tunnelintapainen, tunneliin ilmestyy pää ja tunnelin päähän valoa.
Tietotaitotalkoot voimaannuttaa yhteisöjä viestintä- ja vuorovaikutusvalmiuksia vahvistamalla. Yhteisöt ovat keskeinen voimavara sekä yksilöille että auleelle..siis ainakin näille. Olen käsittänyt, että rämpijän kartan ensimmäinen "vihje" löytyy otsikoista ja avainkäsitteistä. Käydään siis käsiksi otsikkoon, hankehakemukseen ja muuhun tausta-aineistoon:
Akatemian sosiaalista pääomaa kartoittanut hanke on tuottanut varsin runsaan määrän sosiaalista pääomaa käsittelevää aineistoa. Tämä on ainakin yksi alue jonka rämmin läpi, koluan parhaan kykyni mukaan aineistoa tietoteknologia ja alueellisuusnäkökulmasta ja katson mitä jää käteen.
Asiat aika usein kietoutuvat kummallisella tavalla toisiinsa. Nostan lukupinon päällimmäiseksi talousmaantieteen näkökulmasta erinomaisen raportin, joka tarkastelee sosiaalista pääomaa alueellisesta näkökulmasta (Häkli & Minca 2008 Social Capital and urban Networks of Tust). Tästä raportista tavoitteenani on laatia kirja-arvio kesäkuun alkuun mennessä. Tämän mainion ja konkreettisen tehtävän minulle antoi TSE:n talousmantsan professoti Päivi Oinas.
Hoksasin myös alkuhätään että voin hetken aikaa pomppia rauhassa teorian ja empirian välillä abduktion (olihan se näin) hengessä. Rämpiä voi vain rämpimällä.
Susanna
Lauantai 4.5.2009
Kuulemma, jos lapselle antaa vasaran, maailma on täynnä nauloja tai ainakin naulaamistehtäviä ja naulaamisen mahdollisuuksia. Väittäisin tällä elämänkokemuksella, että jos aikuiselle antaa minkä tahansa ongelman tai ratkaisua vaativan kysymyksen, kaikki tarinat, tekstit, keskustelunpätkät, kirjat ja artikkelit unista nyt puhumattakaan tuntuvat tavalla tai toisella sivuavan juuri tätä ongelmaa. Arvelen, että tälle on jokin luonnollinen psykologinen selitys - en vain tunne sitä - tai en ainakaan nyt tarkkaan ja täsmällisesti muista mistä tässä on kysymys.
Taannoin kollegani sai käsiinsä varsin pitkälle edenneen mutta rakenteeltaan sekavan opinnäytetyön. Kollega ihmetteli ääneen, että pitäisihän sitä edes tajuta mitä tutkimuksellaan ajaa takaa: onko kuvaamassa jotain, selittämässä jotain vai kentiies muuttamassa jotain. Ja, että pitäisihän tämän nyt näkyä tutkimuksen rakenteessa. No niin - en ole kirjoittanut suuria määriä tekstiä mutta silti tämä kommentti kolahti:
- Pitäisi tietää mitä ajaa takaa, koska se vaikuttaa siihen miten koko tarina jäsentyy! Täsmällistä ja totta!
No niin - tähän hätään en kykene täsmällisesti ennakoimaan mitä tulen tekemään vaikka voinkin siihen itse vaikuttaa enkä ole ajopuu. Olen päätynyt siihen, että rakennan tarinaa, joka sijoittuu jonnekin praktisen ja kriittisen välille..haluan ymmärtää miksi, miten ja mitä seuraa - jotain siis muutetaan (kriittinen?) - se on selvä mutta toisaalta kyllä kai on hyödyllistä myös ymmärtää (praktinen?) miksi yhdistykset ja yhteisöt haluavat kehittää viestintävalmiuksiaan - mitä tällä ajetaan takaa? miten tällainen uusi ulottuvuus vuorovaikutuksessa muuttaa toimintaa sisältäpäin ja toisaalta suhteessa toimintaympäristöön - vai muuttaako mitenkään ja jos ei niin miksi ei...haluan myös jäsentää Tietotaitotalkoo -projektin - > Hankkeen ympärille muodostuu mielenkiintoinen verkosto..
Koska hyödynnän kaikkea kuulemaani tai lukemaani tämän tutkimuskuvion jäsenteämiseen voin hyödyntää myös Evan skenaariohanketta - oudolla tavalla. Evan skenaarioissa arveltiin maailman kehittyvän tavalla jos toisellakin ja kunkin tavan edellyttävän milloin minkinlaisia strategioita - mutta - raportissa todettiin, että on olemassa asioita, jotka on joka tapauksessa tehtävä, edettiin sitten suuntaan jos toiseen.
- On olemassa asioita, jotka minun on joka tapauksessa tehtävä! Mikä helpotus!
Jokatapauksessa on lähdettävä liikkeelle sosiaalisesta pääomasta, joka on vahvasti esillä Tietotaitotalkoiden hankesuunnitelmissa. Jokatapauksessa on avattava nämä käsitteet. Setvittävä miten samaa käsitettä käytetään vähän eri tavoin Putnamin, Bourdieun, Colemanin tutkimuksissa. Jokatapauksessa on mahdollista tunnistaa yhteisiä elementtejä ja jokatapauksessa on hyvä katsoa miten tietoyhteiskunnan vaikutusta aluekehitykseen on Suomessa tutkittu - ja näitä raportteja on!
Tässä ja nyt on hyvä käynnistää olemassa olevan tiedon dokumentointi. Hain Gigantista sanelimen ja datatikun! Ne asiat jotka on jokatapauksessa tehtävä on hyvä aloittaa kuta kuinkin saman tien.